Artikler fra Axeltorv Fysioterapi / Sund kost - holder din plan?

Sund kost - Holder din plan?


Axeltorv Fysioterapi - KostvejledningEt nyt år er for mange anledningen til at afprøve nytårsforsættet slankekur én gang til.
Nytårsforsætter kan være forskellige, men for mange indeholder de ønsket om en mere sund livsstil (bl.a. stoppe med at ryge, spise mere sund mad, træne mere).
Vi hører om 5:2 kuren, Kvindekuren, Bitz på TV2 og mange, mange flere. Dog forholder det sig sådan, at hvis vi virkelig ønsker at ændre vor livsstil, betyder det også ændring af mange af vore vaner.
Ofte er det ikke nok at spise på en ny måde, for hvad så når der opstår situationer i vore liv, som gør, at vi falder tilbage i vore gamle rutiner igen? Her er det godt at have en, der holder os i hånden, og som støtter os, når det hele bliver svært.


Hvad skal en sund kost indeholde?
Mange bliver fedtforskrækkede, når de tænker sund kost, men fedt skal der til for at komme af med fedt, så længe det er det gode fedt. Samtidig er vor vigtigste energikilde proteiner, som findes i f.eks. kød, fisk, bælgfrugter m.m.
Proteiner er kroppens byggesten og samtidig det næringsstof, der mætter mest. Sidst, men ikke mindst, er der kulhydraterne. Dem skal vi ikke glemme, de bør bare indtages i mindre mængder.

Hvad så, når vi skal i byen og spiser ude?
Vi kommer alle ud for de dage, hvor vi er inviteret ud eller selv skal have gæster, og vi tænker åh nej, hvad gør jeg? Vi vil ikke være hende eller ham den besværlige/kedelige.
Axeltorv Fysioterapi - KostvejledningKroppen kan sagtens finde ud af, at der er dage, hvor man indtager lidt flere og måske også usunde kilokalorier, så længe alt indtages med måde. Spis hellere meget én dag end at småspise hver dag. Vidste du, at vi i Danmark har verdensrekorden i indtag af søde sager? Det er ikke en rekord, vi kan være stolte af.
Derfor kan det være fornuftigt at huske på, at man godt kan "hygge uden at tygge". En anden god huskeregel er at gå efter tallerkenmodellen, når man er ude at spise (og selvfølgelig også hjemme).


Hvad så, når vi er kede af det?
Vi kender alle det med at spise med følelserne. Det er meget naturligt. Men det er vigtigt at stoppe op og mærke efter, hvad det er for følelser, der får en til at gå på jagt i spisekammeret eller køleskabet. Man skal med andre ord finde frem til, hvordan man bryder denne spiral. Inden man spiser, bør man lige spørge sig selv: Spiser jeg, fordi jeg er sulten, fordi jeg er ked af det, sur, trist? Eller spiser jeg, fordi det er en vane eller hvad?
Husk at passe godt på din krop, den er kun til låns, og vi har kun den ene ...

Hvorfor skal vi huske at spise mellemmåltider?

Min filosofi er, at kroppen simpelthen ikke er ”designet” til at kunne administrere energi over et helt døgn. Jo længere der går imellem vores måltider, desto mere falder kroppens præstationsevne. Dette gælder både fysiske udfoldelser og hjerneaktivitet. Det vil altså sige, at hvis vi vil føle os på toppen, er vi nødt til selv at administrere den føde, vi indtager. Og det skal være jævnt fordelt over dagen.

Når kroppen ikke har fået næring i lang tid, falder blodsukkeret, og vi bliver sløve, fysisk svage, ugidelige eller direkte utilpasse. Man er gået ”sukkerkold”.
Det er på dette tidspunkt, det bliver ”farligt”, for nu er man tilbøjelig til at indtage ting, der er hurtigt optagelige. Det er her, ”jagten” i spisekammer, køleskab eller nede i kiosken på stationen går ind efter slik, chokolade, kager, sodavand, juice eller hvidt brød.
Det føles som om, at kroppen kræver netop dette. Men det skyldes desværre udelukkende, at man har overhørt kroppens sultsignaler over længere tid.

Hvorfor er det vigtigt at drikke vand?
Uanset om vi er sportsudøvere, unge eller gamle, har vi én ting til fælles:
Vi har alle brug for vand.
Den menneskelige krop kan faktisk klare sig en hel måned uden mad, men kun 3 dage uden væske.
Vand er et livsvigtigt næringsstof, da det hjælper med at regulere kroppens temperatur og med at opløse og transportere stoffer fra stofskiftet til blodet.
Hovedpine er et af de første og sikreste tegn på, at kroppen er tør. Så husk at drikke dig sund, mellem 1,5 til 2 liter vand om dagen.


HUSK:
Der bør aldrig gå mere end to-og-en-halv til tre timer imellem, at du spiser. Det vil sige, at du skal have tre hovedmåltider og to til tre mellemmåltider, afhængig af hvor lang din dag er.
Herudover skal mellemmåltidsportionerne være af en beskeden størrelse og kun netop stille din værste sult – ikke gøre dig propmæt.



Axeltorv Fysioterapi




Axeltorv Fysioterapi
Axeltorv Fysioterapi * Bjergegade 22 C * 3000 Helsingør * Tlf. 49 21 80 22