Nye indlæg

Kategorier

Axeltorv Fysioterapi i Helsingør
 
 
Her er Sidste Nyt med inspiration 
fra
Axeltorv Fysioterapi
 
 
 
 
 
.

Ondt i ballen

04-06-2020 10:16
Ballesmerter, ondt i rumpetten, Axeltorv FysioterapiSmerter dybt i ballen er almindeligt hos løbere og andre idrætsudøvere, men kan også opstå hos mennesker der sidder meget ned.
Her bliver du klogere på hvorfor de opstår, og hvad du kan gøre for at slippe af med dem.

Smerter dybt i den ene balle er en almindelig skade, som, skønt den som regel opleves meget distinkt i ballen, stammer fra en overbelastningsskade af baglårets muskler. Disse muskler udspringer på sædeknoglen dybt i ballen. Skaden kan være udfordrende. Den ses særligt hos langdistanceløbere, sprintere og hækkeløbere og i idrætsgrene hvor man ofte skifter retning, fx fodbold, hockey, badminton etc. Men skaden ses også hos personer der ikke dyrker sport, men til gengæld sidder meget ned, eksempelvis i en bil.

Skaden er karakteriseret ved dybe smerter omkring sædeknoglen, der forværres i forbindelse med løb, øvelser som squats og lunges (øvelser der inddrager knæ- og hoftebøjning, red.) og når man sidder.

Symptomer
Det er vigtigt at få stillet den korrekte diagnose, for en række andre tilstande kan være på spil, heriblandt såkaldt refereret (forskudt, red.) smerte fra ryg eller bækken, hofteskade, muskellæsion i baglår eller balle, træthedsbrud og vækstrelaterede smerter hos børn og unge.

Mere præcist vil de typiske symptomer på overbelastning af baglårssenerne være dybe ballesmerter der forværres ved at sidde for meget, sidde meget i bil, gå op af trapper, squatte mv. samt dyrke sport. Typisk vil man opleve smerter under opvarmningen, som så forbedres når man er varm, men til gengæld forværres efter aktiviteten. Dertil stivhed om morgenen og igangsætningssmerter efter at have siddet. Diagnosen kan bekræftes af læge eller fysioterapeut gennem specifikke tests, hvor baglårssenerne sættes på stræk mens knæ og hofte er bøjet.

Derfor opstår smerterne
Baglårsmusklerne belastes under løb hårdest i slutningen af den såkaldte svingfase, som er det tidspunkt hvor benet efter et fod-afsæt svinges fremad, for derefter brat at blive bremset (af baglårsmusklerne), når foden igen skal sættes i. På det tidspunkt er hoften bøjet og knæet strakt, og der opstår et kraftigt stræk på baglårssenerne under sædeknoglen.

Overbelastningen opstår formentlig når belastningen på senerne forstærkes og/eller gentages ofte, fx når man løber meget op ad bakke, løber meget hurtigt (fx sprint i intervaltræning) eller løber foroverbøjet.

Typisk begynder symptomerne at vise sig når træningen ændres eller progredieres for hurtigt. Eksempelvis når du pludseligt øger din træningsmængde eller -intensitet eller starter op på en ny type træning, som fx sprint eller intervaltræning, hækkeløb eller løb i bakket terræn eller uvante øvelser som squats og lunges. Det samme kan opstå ved øget udstrækning, fx ved yoga og pilates, og nogle gange opstår skaden som nævnt ganske enkelt ved at sidde for meget, ikke mindst hvis man kører meget bil, især i en lav bil, hvor man sidder med hoften bøjet mere end normalt.

Genoptræning
Tjek dig selv
Visse biomekaniske forhold kan fremprovokere og/eller vedligeholde skaden. Dem skal du være opmærksom på såvel i dagligdagen som under din genoptræning.

”Taber” du hoften? Manglende styrke i musklerne på siden af hoften kan føre til at man ”taber” hoften” når man står. I den position øges stresset på baglårssenerne.
Er dit lændesvaj øget? Hvis dit lændesvaj er øget, øges også strækket på baglårssenerne. Du kan forsøge at mindske lændesvajet ved at trække bagdelen lidt ind under dig (få gerne hjælp af din fysioterapeut).
Hvordan er din styrke i ballemusklerne og de muskler der fører lårene indad? Manglende styrke i disse muskler stiller øgede krav til baglårene, som dermed overbelastes. Derfor bør de testes og inddrages i genoptræningen!
Tager du lange skridt? Hvis du går eller løber med lange skridt, øges strækket på senen. Tænk i stedet i at tage kortere – og hyppigere – skridt.

Tilpasning af belastning
Det er vigtigt at finde frem til hvilke aktiviteter der øger og vedligeholder problemet, og at undgå disse. For eksempel kan det for mange være okay at jogge på fladt underlag, mens det forværrer smerterne at løbe i bakker. Hvis løb på fladt underlag får symptomerne til at blusse op, må du stoppe med at løbe i et stykke tid. Det er dog vigtigt, så vidt som muligt, at holde konditionen ved lige. Det kan du fx gøre ved at svømme eller ved at cykle oprejst, dvs. sådan at du undgår at bøje i hoften. Det er vigtigt at aktiviteten er nogenlunde smertefri, og symptomerne må ikke blusse op 24 timer efter.

Styrketræning
Genoptræningen kan man inddele i 4 faser, og den varer typisk måneder og ikke uger. For at gå videre til næste fase i genoptræningen er det dine symptomer der er afgørende, ikke tiden.

Genoptræningen skal i stigende grad ligne de krav og bevægemønstre din eventuelle sport er karakteriseret ved, så det overbelastede væv på bedst mulige måde genopbygges til at kunne imødekomme de krav sporten stiller.
 
Læs hele artiklen incl. illustrationer/grafer her
Tekst: Lars Damsbo, cert. kliniker i sportsfysioterapi,
Idrætsmedicinsk Klinik, Region Syddanmark
Foto: Shutterstock
 
 
NB: Det er vigtigt at tage skaden alvorligt, for den kan blive langvarig.
Ring til Axeltorv Fysioterapi tlf. 4921 8022, så vi kan udrede dine smerter og hjælpe dig videre.

Kategori: Inspiration
Bevægelse i kroppen, holder dig på toppen.
Axeltorv Fysioterapi * Bjergegade 22 C * 3000 Helsingør * Tlf. 49 21 80 22